Tuki- ja liikuntaelinten fysioterapia

Staattiset työasennot tiekoneen ääressä kuormittavat tuki- ja liikuntaelimistöä nykyään yhä enemmän. Toisaalta esim. maataloustyössä toistuvat raskaat työasennot aiheuttavat rasitusta keholle.

Tuki- ja liikuntaelinfysioterapia

Niska-hartiaseudun ongelmat aiheuttavat mm. päänsärkyä ja käsien puutumista ja kova alaselkäkipu sekä erilaiset säteilyoireet alaraajoihin saattavat häiritä toiminta- ja työkykyä olennaisesti. Vammoista ja leikkauksista toipuminen vaatii myös usein kuntoutusta, jotta tilanne voisi palautua ennalleen.

Tuki- ja liikuntaelinfysioterapiassa pyritään löytämään syitä ongelmien syntymiseen, lievittämään jo syntyneitä oireita fysioterapian keinoin sekä antamaan asiakkaalle eväät samankaltaisten oireiden ennaltaehkäisyyn tulevaisuudessa esim. harjoitusohjeiden muodossa.

Toisinaan lihaskireyksien laukaisu tai nivelten virheasentojen korjaus vaatii erilaisia fysioterapian tekniikoita hieronnan, manuaalisen terapian, mobilisoinnin ja venyttelyn keinoin. Kipuja ja turvotusta voidaan hoitaa kinesioteippauksella, kylmähoidoilla, lämpöhoidoilla tai sähköhoidoilla.

Käytössämme on mm. erittäin turvallinen Chattanooga- yhdistelmähoitolaite joka sisältää useita eri sähköhoitomuotoja ja ultraäänilaitteen.

OMI-Fysioterapia

OMI (Ortopaedic Medicine International) -fysioterapia on standardoitua, tarkkaa diagnosointia ja hoitoa tuki- ja liikuntaelimien pehmytkudoksille, lihaksille, jänteille, nivelsiteille, nivelille, nivelkapseleille, limapusseille ja oireille niskassa sekä rinta- ja lannerangassa.

Kliinisen tutkimisen jälkeen valitaan oireenmukainen terapialinja, joka voi sisältää mm. mobilisaatiota/manipulaatiota, traktiota, nivelkapselin venytystä tai syvää poikittaishierontaa.

OMI-menetelmää lääkäreille ja fysioterapeuteille kouluttaa Suomessa OMI Finland.

Kinesioteippaus

Kinesioteippausta voidaan käyttää tukiteippauksen tavoin monien tuki- ja liikuntaelinvaivojen kuntoutuksessa, mutta kinesioteippaus eroaa perinteisestä urheiluteippauksesta siinä, ettei se rajoita tuettavan alueen liikettä, vaan tuki perustuu tuntoaistin stimulaatioon.

Kinesioteippaustekniikoiden tarkoituksena on tukea elimistön omaa paranemisprosessia mm. edistämällä lymfa- ja verenkiertoa sekä arpikudoksen paranemista.

Teippi on 100-prosenttista puuvillaa, mikä yhdessä akryylipohjaisen teippiliiman kanssa tekee teipistä hengittävän. Materiaali sallii teipin liikkumisen ihon mukana ja mahdollistaa siten normaalin liikkeen, esimerkiksi ohjattujen harjoitteiden tekemisen. Akryyliliima aiheuttaa yleensä hyvin vähän ihoärsytystä ja tämän vuoksi teippiä voi käyttää jopa parin viikon ajan.

Koska kinesioteippi sietää hikoilun ja jopa kastumisen, se kestää peseytymisen, saunomisen sekä uimisen.